Izgalmas kutatások

A CSIKUNG BIZTONSÁGOS 

A Csikung bizonyítékalapú felülvizsgálata a Natural Standard Research Collaboration által
An Evidence-based Review of Qi Gong by the Natural Standard Research Collaboration

A csikung biztonságosnak mondható a teljes népesség számára, bármely egészségügyi állapot esetén. A csikung a népesség körében biztonságosnak mondható, ha a megfelelően alapelvek szerint gyakorolják, és ha egy képzett tanár irányítása alatt kerül a csikung elsajátításra.  A szakirodalom értékelése során kimutatták a csikung hasznosságát a magas vérnyomás kezelésében. A csikung hatékonyságának számos más egészségügyi indikációban végzett vizsgálata továbbra is meggyőző.

HITELES FORRÁS

IDŐS, GONDOZÁSRA SZORULÓK ESETÉBEN

A csikung hatása az életminőségre, a fájdalomra és a depressziós tünetekre a gondozásra szoruló idősebb korosztály esetén, véletlenszerűen kiválasztott kontrollcsoporttal
Impact of Qigong on quality of life, pain and depressive symptoms in older adults admitted to an intermediate care rehabilitation unit: a randomized controlled trial.

Eredmények szerint a csikung gyakorlása az idős, gondozásra szoruló betegek esetében is képes javítani az életminőséget a szokásos gondozásukhoz képest.

HITELES FORRÁS

PARKINSON-KÓR

Az egészségmegőrző csikung gyakorlatok hatása a Parkinson-kór tüneteinek enyhítésére
Effects of Health Qigong Exercises on Relieving Symptoms of Parkinson’s Disease.

A 10 hetes egészségmegőrző csikung gyakorlatot követően Megállapították, hogy az egészségmegőrző csikung gyakorlása jelentősen javíthatja a parkinsonos betegek izomkeménységét, a funkcionális járóképességet, a kéz-szem koordinációt, a stabilitást és az egyensúlyt. (Jelentős javulás mutatkozott az időzített Up and Go tesztek alapján) .Az egészségmegőrző csikung gyakorlatok javíthatják a testfunkciókat a Parkinson-kór korai vagy középső szakaszában lévő betegek esetében. A kutatók úgy vélik, hogy a 10 hét túl rövid időtartamnak bizonyult a stabilitás felmérésének terén. Ha a betegek hosszabb ideig folytatják a gyakorlást, a Parkinson-kórra gyakorolt hatás stabilitás terén is jelentős lehet.

HITELES FORRÁS 1

HITELES FORRÁS 2

A Tai Chi és Csikung gyakorlatok hatása a motoros és nem motoros funkciókra, valamint az életminőségre a Parkinson-kórban szenvedők esetén: Szisztematikus áttekintés és metaanalízis.
The impact of Tai Chi and Qigong mind-body exercises on motor and non-motor function and quality of life in Parkinson’s disease: A systematic review and meta-analysis.

A kutatás bizonyítja, hogy a Thai Chi és a Csikung (TCQ) javítja a motoros funkciókat és jótékony hatással van a depressziós tünetek enyhítésében.

HITELES FORRÁS

ASZTMA, MAGAS VÉRNYOMÁS, NEUROLÓGIAI KÓRKÉPEK

A csikung hatása a neurológiai betegségekre
Qigong’s Effect on Neurologic Illness

Számos tanulmány eredménye, hogy kifejezetten javasolják a csikungot a gyógyszeres kezelés kiegészítéseként. Például a vizsgálatok azt mutatják, hogy a csikung csökkenti a hipertóniás vagy asztmás páciensek szinten tartásához szükséges gyógyszeradagokat, segíti a gyógyszerek szövetekbe való bejuttatását és heroinfüggők esetében segít a méregtelenítésében. A Csikung-terápia további előnye, hogy viszonylag olcsó, és lehetővé teszi a betegek számára az aktív részvételt saját gyógyulásukban. Például Reuther és Aldridge tanulmányaiban a csikung hatása az asztmára azt mutatja, hogy javult a légzési funkció és egyéb előnyök is mutatkoztak: a gyógyszeradagok, a kórházi ápolás, a , az antibiotikum használata és a sürgősségi konzultációk csökkentek. Ezek az előnyök jelentősen csökkentették a kezelési költségeket. 

HITELES FORRÁS

CSIKUNG ÉS A TAI CHI ÖSSZEHASONLÍTÁSA

A csikung és a tai chi egészségügyi előnyeinek átfogó felülvizsgálata
A Comprehensive Review of Health Benefits of Qigong and Tai Chi

A kutatás jelentős eredményeket mutatott fel a csikung és a tai chi egészségre gyakorolt hatása tekintetében, valamint bizonyította csikung és a tai chi gyakorlatok hatásának hasonlóságát és hatékonyságát. A két mozgásforma gyakorlatilag egyenértékű. A kiterjedt kutatás bizonyítja azt is, hogy a csikung/tai chi jótékony hatással van a csontsűrűségre, javítja a fizikai funkciókat az ülő életmódot folytató idősek esetében,  javítja az életminőséget, csökkenti a szorongást és a depressziós tüneteket, erősíti az immunrendszert. 

 

 

ÉLETMINŐSÉG, ALVÁSMINŐSÉG, VÉRNYOMÁS

A 8 brokáttekercs csikung-gyakorlatsor egészségre gyakorolt hatásának  szisztematikus vizsgálata és metaanalízise, véletlenszerűen összeállított kontrollcsoporttal
A Systematic Review and Meta-Analysis Baduanjin Qigong for Health Benefits: Randomized Controlled Trials.

A szisztematikus áttekintésből származó összesített eredmények azt mutatják, hogy a 8 Brokáttekercs csikung gyakorlatai jótékony hatással vannak az életminőségre, az alvásminőségre, az egyensúlyra, a kézfogás erejére, a mellkas rugalmasságára, a szisztolés és a diasztolés vérnyomásra és a nyugalmi pulzusszámra is. 

HITELES FORRÁS

KRÓNIKUS FÁRADTSÁG, ALVÁSZAVAR

A 8 brokáttekercs gyakorlása enyhíti a fáradtságot, a szorongást és a depressziós tüneteket, javítja az alvásminőséget és csökkenti az álmatlanságot krónikus fáradtságú szindrómás betegségben szenvedő betegeknél
Qigong Exercise Alleviates Fatigue, Anxiety, and Depressive Symptoms, Improves Sleep Quality, and Shortens Sleep Latency in Persons with Chronic Fatigue Syndrome-Like Illness

A 8 brokáttekercs csikung-gyakorlatok hatékonyságának értékelésére 9 hét alatt 16 alkalommal másfél órás gyakorlásokat tartottak a kontrollcsoport számára. Kifejezetten a alvásproblémával, krónikus kimerültséggel, depressziós tünetekkel küzdőket vizsgáltak. A kutatás bebizonyította, hogy a csikung órák száma, az önálló csikung gyakorlás mennyisége jelentős összefüggésben volt a tünetek javulásával. Bizonyítást nyert, hogy a 8 brokáttekercs hatékony és elfogadható kezelést jelent az alvászavartól és a krónikus fáradságtól szenvedők esetében.

HITELES FORRÁS

POSZTTARUMÁS STRESSZ (PTSD)

Csikung az amerikai hadseregnél az enyhe traumás agysérültek számára
US Military uses Qigong for Mild Traumatic Brain Injury

Kimutatták, hogy a csikung/tai chi statisztikailag jelentős javulást eredményez a pszichés jólétben, beleértve a hangulatzavar, a szorongás, a stressz, a feszültség, a depresszió, a harag, a fáradtság, a zavartság és az állami szorongás jelentős csökkenését. A csikung/tai chi gyakorlatok tartalmaznak egy olyan kognitív komponenst, amely nem jelenik meg a legtöbb egyéb gyakorlatban. Ez megmagyarázhatja, hogy egyes ellenőrzött tanulmányok miért találják hasznosabbnak a csikungot/tai chit az egyéb, hasonló intenzitású tevékenységeknél.  A csikung/tai chi gyakorlatok kognitív komponense fontos forrása a csikung terápiás lehetőségének. A jelen pillantba helyezkedés, illetve tudatosság gyakorlása képes segíteni  az identitás disszociatív változásainak kezelésében azáltal, hogy megkönnyíti a gyakorló azonosulását saját belső énjével, a fizikai testével történő azonosulás helyett, ami gyakran forrása a megkínzást túlélői szenvedésének. A csikung/tai chi alapvető fontosságú összetevője a meditációs amely segíthet a PTSD disszociációs jellemzőinek kezelésében.

HITLES FORRÁS

KUTATÁSOKKAL KAPCSOLATOS CIKKEK

A nyugati megközelítés szerint a csikung mozgásos gyakorlatai  jótékonyan hatnak a magas vérnyomásra, az egyéb keringési és emésztési problémákra, bizonyos idegrendszeri és mozgásszervi problémákra. A légzéssel összehangolt mozgás javítja a tüdő vitálkapacitását, erősíti az immunrendszert, edzi a szívet és az ereket.  A mozgás és légzés kombinációja segít a stressz és a depresszív állapotok feldolgozásában, valamint enyhíti a krónikus fájdalmakat. (HealthyPlace.com)

Vannak már csikunggal kapcsolatos olyan kutatások is, amelyek a magas vérnyomás betegségre, valamint a rosszindulatú daganatos betegségekre gyakorolt jótékony hatást kutatják. Az életminőség javulásáról daganatos betegek esetében pedig a Natural Medicine Journal oldalán.

A meditációs gyakorlatokról – a Nei Dan Belső Elixír gyakorlatok is ebbe a csoportba tartoznak – napjainkra bebizonyították, hogy rendszeres gyakorlás mellett az agykéreg tekervényezettsége markánsabbá válik, ami javítja a kognitív teljesítőképességet.  (Kaliforniai Egyetem Idegtudományi Laboratóriuma)

A nyugati kutatások cáfolták azt a korábbi megállapítást, hogy az agy a 20-as évek közepére eléri maximumát, onnantól kezdve zsugorodni kezd és ebbe a folyamatba nem lehet beavatkozni. Megállapították, hogy a rendszeresen meditációs gyakorlatokat végzők agyának fehér- és szürkeállománya növekedést mutatott, egyes agyi területeken pedig nagyobb tekervényezettséget állapítottak meg. (Frontiers in Human NeuroscienceNew York Times)

Kutatások vizsgálták azt is, hogy már 8 hét meditáció megváltoztatja az agy struktúrájának bizonyos részeit. A meditációt végzők esetében javult a vizuális észlelőképesség, a feladatok megoldásánál éberebbek, összeszedettebbek voltak, jobban tudtak összpontosítani, mint a kontroll csoportban lévő nem meditáló társaik. (Psychiatry Research: Neuroimaging)

Megállapították azt is, hogy a meditáció növeli a telomeráz enzimszintet, ez által lassítja az öregedés folyamatát.  Elizabeth H. Blackburn ausztrál molekulabiológus Nobel-díjat érő kutatása volt a telomeráz enzim felfedezése, amelynek csökkenése felelős a DNS-lánc végén lévő telomerek (védősapkák) rövidüléséért. A nyugati tudomány szerint végső soron ez felel az ember öregedési folyamataiért, mivel a DNS minden egyes reprodukciója a telomerek rövidülésével történik meg a csökkenő a telomeráz enzimszint miatt.  A meditáció képes jelentősen lassítani ezt a folyamatot. (New York Times)

Ha tetszett a cikk, oszd meg!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on tumblr
Share on reddit

Vélemény, hozzászólás?

Góra Edina

Góra Edina

2001-ben, életem totális mélypontján találkoztam a csikunggal. A csikung segített abban, hogy a lejtő legaljáról el tudjak indulni felfelé. Tanultam magyar, ukrán és kínai mesterektől, akiknek hálás vagyok a tanításért. Ma már a magam útját járom. A közel két évtizedes gyakorlás alatt fokozatosan érlelődött meg saját csikung irányom, a Ningcsing Csikung, amelyet szeretettel adok át a fejlődni vágyóknak. E weboldal célja, hogy a csikung csodálatos önfejlesztő útját minél többen megismerjék és gyakorolják, lehetőleg nap mint nap.

Ha tetszett a cikk, oszd meg!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on tumblr
Share on reddit

Tudatosság és önfejlesztés

Orvosi kutatások, gyógyulás

Érdekel, mi ez az egész!

Kevesebb feszültséget és több vitalitást szeretnék!

Most belevágok!

Szeretném elkezdeni az Ingyenes Mini-Programot!
Ugrás a programhoz!
KÉRDÉSED VAN?
A képre kattintva írhatsz nekem. Igyekszem mihamarabb válaszolni!