Gyakran Intézett Kérdések

Ezen az oldalon igyekszem megválaszolni a leggyakrabban feltett kérdéseket. Ha valami kimaradt, vedd fel velem a kapcsolatot bátran!

Röviden: Az életenergia tudatos begyűjtése és áramoltatása a mozgás, a légzés és a figyelem által. Tekinthető az életerő művészetének, amelyben az alkotó és az alkotás te magad vagy. Kicsit bővebben: A csikung (qigong, chikung, chi kung) egy több ezer éves múlttal rendelkező önfejlesztő út. Gyökerei az ősi Kínához köthetők. Két részből tevődik össze:

  1. Külső elixír csikung gyakorlatok (Wai Dan), melynek célja az egészség megőrzése, helyreállítása. Itt a végtagokon keresztül vesszük fel a csit (életenergiát) a külvilágból és vezetjük a belső szervek felé. A külső elixír gyakorlatok lehetnek dinamikusak: ezek lassú mozgásokra épülő meditatív gyakorlatok, vagy lehetnek statikus (álló) testhelyzetekben végzett meditációk.
  2. Belső elixír csikung gyakorlatok (Nei Dan), melynek célja az élet meghosszabbítása és a magasabb szellemiség elérése. Itt közvetlenül a testbe áramlik a csi és onnan halad a végtagok irányába. A belső elixír csikung gyakorlatok mozdulatlanul végzett ülő meditációk. Itt már mozdulatok nélkül, kifejezetten a tudat és/vagy a légzés által történik testen testen belül az életenergia áramoltatása.

Szómagyarázat: csikung (más írásmódokban qigong, chikung vagy chi kung) egyszerűsített formában légzőgyakorlatokat jelent. Más fordításban: az életenergia megmunkálását jelenti. A kínai nyelvben a szavak nem egyetlen dolgot jelenten, hanem fogalomcsoportokat.

Csi (qi, chi) jelentése: légzés, lélegzet, életerő, életenergia, az univerzum bármely pontján fellelhető esszencia, és jelenti ezeket is: köd, időjárás, klíma.

Kung (gong) jelentése: munka + erő/erőfeszítés, ügyesség, jártasság, tudás, megmunkálni vagy elérni valamit gyakorlás, idő és energiaráfordítás által.

  • Egészségmegőrzés és gyógyulás, élet meghosszabbítása
    A csikung (qigong, chikung, chi kung) több ezer éve a hagyományos kínai orvoslás része, mert a csikung gyakorlása elősegíti a gyógyulást. Több száz tudományos kutatás és tanulmány támassza alá a csikung jótékony hatását az emberi szervezetre. Bizonyították azt is, hogy a meditációs gyakorlatok hatással vannak a telomeráz enzim működésére, így valóban képesek késeltetni az öregedés folyamatát. Tehát ha nem esik menet közben egy fél tégla a fejedre, a csikung valóban képes meghosszabbítani az életed. Kutatásokról magyar nyelven itt olvashatsz.
  • Tanulási képességek javítása, avagy a csikung okosabbá tesz! 🙂
    A csikung javítja a kognitív képességeket. A meditációs gyakorlatok hatására az agy fehér- és szürkeállománya növekedésnek indul, valamint új neuronkapcsolatok jönnek létre, illetve aktivizálódnak. Ennek hatására javul a reakcióidő, a döntésképesség, a memória és a tanulási képességek is fejlődnek.
  • Egyensúly
    A csikung lényege a dinamikusan változó egyensúly megtalálása és fenntartása. Miközben fejlődik az egyensúlyérzéked, érzelmileg is egyre stabilabbá válsz. Elméd fokozatosan leáll az állandó csapongással. Ettől a csendtől már önmagában is jobban fogod érezni magad! A gyakorlatok hatására egy vonalba kerül a szíved meg az agyad (Kispál és a borz után szabadon…).
  • Spirituális és szellemi célok
    A csikungot a megvilágosodás elérése érdekében is gyakorolták és gyakorolják ma is. (Buddhista irány) A csikung által megtanulsz figyelni  – másképp, mint ahogy eddig. Felfedezed a belső csendet, ami teremtőerőd forrása. Az érzékszerveidet elkezded másképp használni, mint korábban. Mindez hozzásegít, hogy megszabadulj a múltad árnyékaitól és végre valóban figyelni tudj a jelen pillanatra.
  • Harcművészet
    A keleti harcművészetek sok ezer éve alkalmaznak olyan technikákat, amelynek alapja a csikung. Ilyen technikák a páncéling technika vagy a vashomok-tenyér, amelyek a test védelmére szolgának, illetve a támadás hatékonyságát javítják. Ha kifejezetten harci csikungot szeretnél tanulni, érdemes olyan kung-fu oktatóhoz fordulnod, aki jártas ezekben a technikákban.
  • Csikungozni öröm!
    Ami a legfontosabb, azt a végére hagytam! A csikung gyakorlása egy izgalmas és örömteli felfedező út, melynek során képessé válsz kiszakadni a megszokott nézőpontodból, megtanulod lecsendesíteni a gondolataidat. Újszerű módon tapasztalod meg a testedet, önmagadat és a külvilágot. 

Nem kell hinni benne! A csikungban nincsenek vallási tanítások, sem üres rituálék. A csikung (qigong, chikung, chi kung) gyakorlás alatt kizárólag a valóság érzékelésével dolgozunk a testérzetek megfigyelésén keresztül. A csi létezésében sem kell hinned, tekints rá úgy, mint valami, ami talán van, talán nincs. Ez a “talán” megóv attól, hogy vakhittel gyakorolj, ugyanakkor nyitottá tesz önmagad alapos megfigyelésére. Kifejezetten kérlek, hogy ne higgy a csikungban és még csak nekem sem higgy el semmit! Kövesd a helyes gyakorláshoz szükséges instrukciókat és támaszkodj a saját tapasztalataidra!  

Többen kérdezték tőlem, hogy miért nem csinálok olyan oktató videókat, amiből meg tudják tanulni otthon a csikungot. Azért nem csinálok, mert a csikungot nem lehet így megtanulni. 

A mozdulatok lemásolása még nem csikung. A csikung (qigong, chikung, chi kung) nem egy tornasor, ami utánzás által megtanulható. Ráadásul a megfelelő mozdulatokat sem feltétlenül tudod ellesni, mert hiába mondanám el a videón, hogy mire figyelj, nem látod magad kívülről és nem leszel képes minden apró részletre odafigyelni. A csikung esetében a lényeg pont a részleteken múlik. 

A biztonság kérdése. Különféle testi-lelki állapotban vagytok. A csikung gyakorlatai személyedre szabhatóak akkor is, ha a testi állapotod nem engedi meg pl. hogy állni tudj, mert mondjuk kerekesszékben élsz. Ha magas vérnyomással vagy glaukómával küzdesz, nem végezhetsz mély előre hajlásokat, a gyakorlatokat ilyenkor másképp kell végezni, hogy jó legyen neked. Ha meg a hátaddal van valamilyen gond, megint másra kell odafigyelni. Megint másra, ha daganatos megbetegedésed van. Felelőtlenség lenne személyre szabott konzultáció nélkül kizárólag videóról tanítani gyakorlatokat. Kutatások igazolták, hogy a csikung gyakorlása minden életkorban és fizikai állapotban biztonságos, de csak akkor, ha megfelelően képzett oktató segítségével sajátították el.

A légzés és a tudatállapot sem mindegy!  A légzés közvetlen hatással van a tested feszült-ellazított állapotára és közvetlen hatással van a tudatállapotodra is. Ha nem megfelelő a légzésed, nem lesz hatékony a gyakorlás sem, sőt még kellemetlenséget is okozhatsz magadnak. A megfelelő tudatállapotba történő belépés (nevezzük csikung-állapotnak) sem tanítható meg videón, ahogy annak fenntartása sem.

A csikung (qigong, chikung, chi kung) gyakorlása minden életkorban és a legkülönfélébb betegségek mellett is biztonságos abban az esetben, ha megfelelően képzett oktató segítségével kerültek elsajátításra és az instrukcióknak megfelelően gyakorolják.

A Csikung bizonyítékalapú felülvizsgálata a Natural Standard Research Collaboration által
An Evidence-based Review of Qi Gong by the Natural Standard Research Collaboration

Kivonat: A csikung biztonságosnak mondható a teljes népesség számára, bármely egészségügyi állapot esetén. A csikung a népesség körében biztonságosnak mondható, ha a megfelelően alapelvek szerint gyakorolják, és ha egy képzett tanár irányítása alatt kerül a csikung elsajátításra.  A csikung hatékonysága számos egészségügyi javallat esetén meggyőzőnek bizonyult.

Több száz angol nyelven elérhető hiteles orvosi csikung (qigong, chikung, chi kung) kutatás található fenn a neten. Az egyik legmegbízhatóbb portál a PubMed, amely az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Orvostudományi Könyvtárának, valamint a Nemzeti Egészségtudományi Intézetének közös adatbázisa. Az alábbi hivatkozások mind a PubMedről származnak:

  • Magas vérnyomás: a csikung gyakorlása hatékonyan csökkenti a vérnyomást  – 1, 2, 3, 4
  • Egyensúlyérzék: a csikung hatására javul az egyensúly – 1
  • Depresszió és szorongás: a csikung segít a depresszió és szorongás oldásában – 1, 2, 3
  • Alvásproblémák: a csikung javítja az alvás minőségét – 1
  • Krónikus fájdalom: a csikung gyakorlása csökkenti a krónikus fájdalmakat – 1
  • Csontritkulás: a csikung erősíti a csontsűrűséget – 1, 2
  • Életminőség: a csikung javítja az életminőséget – 1, 2
  • Immunrendszer gyengesége: a csikung javítja az immunrendszert – 1, 2, 3
  • Rosszindulatú daganatos megbetegedések: a csikung segíti a felépülést, és a rákmegelőzést – 1
  • Kognitív funkcióvesztés: a csikung javítja a kognitív képességeket – 1
A fenti gyűjtésért köszönet Anthony Korahais – USA-ban élő csikungtanárnak.
 

Saját gyűjtéseim a fentieken túl más megbízható adatbázisokból:

  • Parkinson-kór: a csikung enyhíti a tüneteket és javítja a motoros funkciókat – 1, 2, 3
  • Poszttraumás stressz-szindórma (PTSD): a csikung gyakorlása segít leküzdeni a PTSD-t – 1
  • Különféle neurológiai kórképek: a csikung segíti az idegrendszer regenerációját – 1
A saját gyűjtéseim rövidített, magyar nyelvű kivonatát itt tudod elolvasni.

A csikung (qigong, chikung, chi kung) az életenergia megművelésének ősi kínai művészete. Eredete 4-5 ezer évre nyúlik vissza. A tai chi, teljes nevén tai chi chuan egy csikungra épülő lágy harcművészeti irány, amelynek kb. 500 éves múltja van. Az alapelvek azonosak. A csikung azonban jóval egyszerűbb, mint a tai chi. Nincsenek benne hosszan koreografált bonyolult lépések, mint a tai chi-ban. A csikung gyakorlatai teljesen személyre/állapotra szabhatóak, a tai chi kötött formáival szemben. A csikungnak van egy ülő meditációs (Nei Dan) része is, szemben a  tai chival, amely egy mozgásmeditációs (Wai Dan) gyakorlási formának feleltethető meg. A Tai chi sok elemet átvett a csikungból, népszerűsége pedig a hatékonyság mellett szépségének is köszönhető.

A csikung és a tai chi egészségre gyakorolt hatását tekintve hasonló, habár az alábbi kutatás csak a mozgásos rész taglalja (Wai Dan), a csikungra jellemző ülő meditációs gyakorlatok (Nei Dan) pozitív hatásairól nincs szó az összehasonlító kutatásban.

A csikung és a tai chi egészségügyi előnyeinek átfogó felülvizsgálata
A Comprehensive Review of Health Benefits of Qigong and Tai Chi

Kivonat: A kutatás jelentős eredményeket mutatott fel a csikung és a tai chi egészségre gyakorolt hatása tekintetében, valamint bizonyította csikung és a tai chi gyakorlatok hatásának hasonlóságát és hatékonyságát. A két mozgásforma gyakorlatilag egyenértékű. A kiterjedt kutatás bizonyítja azt is, hogy a csikung/tai chi jótékony hatással van a csontsűrűségre, javítja a fizikai funkciókat az ülő életmódot folytató idősek esetében,  javítja az életminőséget, csökkenti a szorongást és a depressziós tüneteket, erősíti az immunrendszert.

Ami Indiának a jóga, az Kínának a csikung (qigong, chikung, chi kung). 

Hasonlóságok: Mindkét irány alapjai azonosak: légzés, mozgás, figyelem. Mindkét irány a test-lélek-tudat hármasát megbonthatatlan egységnek tekinti. Célok tekintetében is hasonlítanak: vitalitás növelése, egészség megőrzése, élet meghosszabbítása, kiteljesedés, szellemi növekedés (megvilágosodás), egységünk felismerése az univerzummal. 

Különbségek: A csikung testi erőnlét, rugalmasság, testtudatosság szempontjából sokkal könnyebb, mint a jóga. A kezdetekben viszont mentálisan nagyobb kihívást jelent a csikung. A csikungban nem teszünk erőszakot a testünkön. Nem kényszerítjük bele magunkat nyakatekert pózokba. A csikungban engedjük, hogy a testünk fokozatosan érkezzen meg egy számára megfelelő, természetes testhelyzetbe, mozdulatba.  A mozgásos (Wai Dan) csikung gyakorlatok nem kitartott pózokra épülnek, mint a jógában, hanem lassú, egyenletesen áramló (flow) mozgásra. A csikungban nincs erőteljesen kontrollált légzéstechnika. Helyette a normál légzést engedjük változni, a mozgás segítségével finoman terelve a helyes légzés irányába. 

A jóga a “Kontrolláld a tested és a légzésed, majd belelazulsz!”-elven működik, a csikung a “Figyeld meg a tested és a légzésed és engedd változni!”-elven. A csikunggal az erős kontroll helyett megtanulod finoman terelni a tested, a légzésed, a figyelmed egy olyan állapotba, amelyben beindulnak a pozitív változások.

Melyik út kinek való?

Belső célok szempontját tekintve mindkét út külön-külön és együtt is jó lehet. Tehát ha gyógyulni, stresszoldani, testileg-lelkileg töltődni, szellemi magasságokba emelkedni szeretnél, a jóga és a csikung gyakorlása egyaránt segíthet. A csikung esetében nincs kizárólagosság. Csinálhatsz mellette más gyakorlási módot szabadon, csak ne keverd őket. (Tehát pl. jóga közben ne akarj csikung légzéssel dolgozni.)

 A kérdés további megválaszolására érdemes 4+1 szempontot végiggondolni:

  1. Milyen a személyiséged? Ha erős külső kontrollt igényelsz, a jóga lesz a te utad. Ha hajlamos vagy önmagadat magadtól is túlhajtani, gyakorold a csikungot! Ha eleinte csak heti 1-2 alkalmat gyakorolnál, válaszd a jógát. Ha a változás érdekében a kezdetektől rá tudsz szánni önmagadra napi 15 percet, válaszd a csikungot!
  2. Mi a “külső” célod? Ha kifejezetten látványos izmokat szeretnél építeni, vagy látványosan nyújtanád az izmaidat, válaszd a jógát. Ha a látvány helyett beéred a harmóniával és a kisugárzással, gyere csikungozni! A csikungban nem építünk látványos izmokat már csak azért sem, mert a túlépített izomzat akadályozza a csi szabad áramlását. Az állóképességed, a gerinced és az ízületeid állapota azonban csikunggal is látványosan javulni fog. A kisugárzásodról már nem is beszélve. Mivel a csikungban nincsenek erősen kifeszített ízületek, jobban kímélik az ízületeket bármely életkorban, mint a jóga.
  3. Milyen a fizikai állapotod? Ha gyógyulni szeretnél, mindkét út szóba jöhet az orvosi csikung (pl. 8 brokáttekercs) és a jóga egyaránt segíteni tudja a gyógyulásod. A jóga rugalmasság, testi erő, állóképesség terén nagyobb kihívást jelent. A csikungot akkor is tudod gyakorolni, ha kerekesszékben élsz, mozgássérült vagy vagy annyira beteg, hogy csak ágyban tudsz ülni, feküdni. A csikung gyakorláshoz csak annyi kell, hogy napi 15 percet figyelni tudj önmagadra. A csikung bármely életkorban elkezdhető és gyakorolható.
  4. Otthon gyakorolnál vagy eljárnál valahova? A jógát óraadó módon tanítják leginkább, ezért hosszabb időbe telik, amíg megtanulod a gyakorlatokat annyira, hogy önállóan és helyesen tudj otthon jógát gyakorolni. A csikung esetében tanfolyami jelleggel tanulsz. A fejlődéshez már a tanfolyam alatt fontos a rendszeres – lehetőleg mindennapos – otthoni gyakorlás. A csikunggal a kezdetektől önálló leszel, a fejlődésed a személyedre szabottan átadott gyakorlatokkal biztosított.
+1. Melyikhez van inkább kedved? Hagyatkozz a megérzéseidre, esetleg próbálj ki több irányt is és érezni fogod, melyik út a tiéd. bármelyiket választod, nem tudsz rosszul dönteni! 

Hatalmas divattá vált a Mindfulness, ami a kb. 2500 éves buddhista és zen meditációs technikákra épül, elhagyva belőlük a vallásos vonatkozásokat. A Mindfulness tekinthető a tudatos jelenlét gyakorlásának, amelyet nem csak befelé fordulva, csukott szemmel végzünk, hanem a mindennapos tevékenységeink közepette is. 
A csikung a mindfulness meditáció ősi formája. A csikung esetében a legnagyobb hibának az számít, ha nincs meg a tudatos jelenlét a gyakorlás alatt. Már a kezdő csikungosok is tudják, hogy a csikung (pl. Kis ég kör, Földlégzés, 5 kapu légzés, Bőrlégzés, sőt, akár a Nagyfa is) gyakorolható a mindennapos tevékenységeink közepette is. Legyen az utazás, autóvezetés, mosogatás, vagy egy tárgyalás amin részt veszünk. Amikor fenntartjuk a tudatos jelenlétet, egy beszélgetés során nem csak a szavakra figyelünk, hanem a másik lényére, testi-lelki állapotára és önmagunkra egyszerre. Amikor a tudatos jelenlétet éljük, nem csak rohanunk egyik helyről a másikra, egyik feladattól a másikig, hanem befogadjuk mindazt, ami abban a pillanatban körbevesz. Lelassulunk, anélkül, hogy lassítanánk. Kevesebb hibával, több nyugalommal, a megfelelő tempóban végezzük dolgainkat.

Számtalan meditációs út létezik és ezen a ponton fontos különválasztani, mi a meditáció és mi nem az. Amikor a youtube-on vezetett meditációt hallgatsz, az nem meditáció. Lehet imagináció, amikor egy képzeletbeli világba lépsz be, vagy lehet relaxáció, amikor a tested ellazításán van a fókusz. Ezek is nagyon hasznos területei a mentális lazításnak, de a meditáció nem ez. A meditációnak nincs célja. Egyszerűen csak szemlélődsz, megfigyeled és megéled a jelen pillanatot. Egy ponton fordul a dolog: már nem te vagy, aki meditál, hanem a meditáció történik általad. Ezen az állapoton túljutva belépsz a csend terébe. Az ürességbe. Ez a meditáció.

Nem könnyű eljutni ebbe az állapotba. Ami miatt a csikungot egyedülálló útnak tartom, annak két oka van:

  1. A csikunggal könnyebb a meditáció. A mozgásos gyakorláson keresztül úgy alakítja az energiarendszert, hogy sokkal könnyebb eljutni a meditációig, mint ha kizárólag ülő gyakorlatokkal próbálkoznánk.
  2. A csikung biztonságos, mert egyensúlyt teremt. Bármennyit is gyakorlod a Nei Dan csikung-meditációkat, nem fogsz elszakadni az élettől, – sőt egyre erősebb kapcsolatban leszel vele – mert a csikung földel. Sajnos találkoztam olyan szellemi úton járó, sokat meditáló emberekkel, aki a mindennapi dolgaikat teljesen elhanyagolták. Nem tudtak elegendő pénzt keresni, az otthonukban rendet tartani, intézni a mindennapjaikat, mert csak a meditációnak éltek és fokozatosan elveszítették a kapcsolatot a mindennapos dolgaikkal. A csikung gyakorlók esetében erre nem láttam példát. A szellemi növekedés sosem megy a két lábon állás rovására. Egy fa is akkor tud növekedni az ég felé, ha gyökerei elég erősen tartják őt a földben.

Akupunktúrás v. Bioaktív pontok és a Meridián-rendszer – A hagyományos kínai orvoslás szerint az emberi testnek három fő szállítója van: a vér-, a nyirok és a meridiánrendszer. A keringési rendszerek működése szorosan kapcsolódnak egymáshoz. A meridiánhálózaton áramlik a bioaktív pontokon át az univerzumból felvett külső csi és a testben áramló belső csi. A bioaktív pontokon keresztül vagyunk képesek felvenni és leadni a csit. A hagyományos kínai orvoslás több, mint 2000 pontot ismer az emberi testben. Ezek a pontok kapcsolatban állnak egymással és e kapcsolatot ösvénynek, csatornának, vezetéknek vagy más néven meridiánnak neveznek. 20 meridiánt (csatornát) különböztetünk meg, 12 fő- és 8 mellékmeridiánt, amelyek összeköttetést jelentenek a test felszíne és a belső szervek között. A szervekhez köthető meridiánok nem állnak külön egymástól, egy összetett energiaáramlási rendszer részét képezik. 

Tantienek v Dantienek – A hagyományos kínai szemlélet három fő energiagyűjtő központot (elixír mezőnek, üstnek vagy katlannak is nevezik) különböztet meg: 1. alsó tantien a köldök alatt, 2. középső tantien a mellkas tájékán, 3. felső tantien a fej területén helyezkedik el. A Három tantien összeköttetésben van a három irányító erővel. Az alsó tantien kapcsolódik a Föld irányító erejéhez. Ez a tantien felel az élethez szükséges alapfeltételek megteremtéséért, az egészség megtartásáért, az ösztönkésztetések és az önvédelem működtetéséért, meghatározza az általános energiaszintet. Középpontja testünkben a Vese. A középső tantien kapcsolódik a Kozmosz irányító erejével. Ez a tantien táplálja a Lelket, a Felsőbb Ént, felel az érzelmi megnyílásért, az együttérzésért, a magasabb rezgésű érzelmi állapotok megteremtéséért. Középpontja testünkben a Szív. A felső tantien kapcsolódik az Egyetemes irányító erőhöz. Összeköttetésben áll azzal a szellemi minőségünkkel, amely túlmutat énhatárainkon és a mindent átfogó egyetemes létünkben gyökeredzik. Testünkben a felső tantien magába foglalja a fejet, vezérlője az agy.

San Bao avagy a Három Kincs, a Jing, a Csi és a Shen – Jing az az ősi esszencia, amely minden létező forrása. Emberi Jingünket  – azt az esszenciát, amelyet szüleinktől örököltünk, a vesék tárolják. A hagyományos kínai szemlélet szerint ha elég erős a jingünk, akkor hosszú, egészséges életre számíthatunk. A csikung gyakorlásával megtanuljuk megőrizni ezt az értékes minőséget és megtanuljuk csivé átalakítani. Az átalakítással kinyert csit a csikung során felemeljük és Shenné alakítjuk. A Shen (szellemi minőségünk) segítségével megtanuljuk uralni személyiségünk érzelmi és gondolati oldalát, valamint meghaladni azt. Ez már a csikung szellemi útja. 

KÉRDÉSED VAN?
A képre kattintva írhatsz nekem. Igyekszem mihamarabb válaszolni!